Konmari #2: Boeken

Ik ben een boekenwurm, en ik heb moeite om afscheid te nemen van mijn boeken. De meeste fictie lees ik via een of andere vorm van e-reader(telefoon of computer), maar de meeste non-fictie. Ik streef erna om een zo kleine bibliotheek te hebben thuis.

Wat ik wel veel heb, zijn ongelezen boeken. Meestal lees ik een boek en gaat het terug naar de bibliotheek, waar een “gratis” plank is. Met nog anderhalf jaar te gaan en een hele hoop ongelezen boeken op de plank, heb ik mezelf een boekenstop gezet. Maar, deze boeken kostten niets, en zullen ook niet vervangen worden bij brand. Een boek wordt pas echt toegevoegd aan mijn collectie als ik het wil gebruiken als referentieboek, of als ik een fictieboek echt zo goed vind dat ik het meerdere keren wil herlezen.

Ik heb drie sentimentele boeken en een fotoboek, en volgens de regels begin ik er niet aan. Dat gezegd hebbende: geen haar op mijn hoofd denkt er aan om die weg te gooien.

De eindstand
Er zijn geen boeken weggegaan. Wel heb ik een inventaris gemaakt met boeken waar ik nu wel van geniet (zoals Cry Wolf, van Patricia Briggs), maar die ik niet ga vervangen bij brand. Op dit moment kom ik uit op een vervangingswaarde van 118 euro. Dat is niet veel; maar er staan nog een heleboel boeken “thuisthuis”, waardoor de 118 euro eigenlijk niet een reprensatief beeld geeft.

 

Laat een reactie achter

