Konmari #1: De kledingkast

Laat ik eerlijk zijn: de kledingkast heeft al menig opruimronde gezien. De laatste was niet al te lang geleden, een paar maandjes slechts, maar toch. Toevallig moest de was ook worden opgeruimd, dus kon ik mooi twee vliegen in een klap vangen.

Ik ging, opeenvolgend door:

  • Shirtjes en truien
  • Broeken en rokken (ik ❤ rokken)
  • Jurken
  • Jassen en vesten
  • Sokken en ondergoed (ging ook niets van weg, hoewel ik blijkbaar een sokkenfetisj heb)
  • Tassen
  • Accesoires, riemen en hoeden (aka, die ene riem die ik altijd gebruik, die hoed voor de zomer en mijn kelten-helm-muts voor in de winter. Daar ging ook niets van weg)
  • Sportkleding en badpak
  • Kostuums
  • Schoenen

Gelukkig was het meeste al bijzonder uitgeplozen, dus kon ik er lekker snel doorheen vliegen.

De schade…
Dit gooi ik weg: een shirtje/”halloweenkostuum”, een sjaal die nooit goed zat.
Dit zet ik op de weggeefhoek: een o zo schattige uilentasje waar zelfs mijn mobiel niet inpast (en het is niet dat ik een koelkast heb, of zo) en mijn oude winterjas. De winterjas had ik gekregen. Daarnaast gaat er nog een paar zwarte hakken en een zwart armbandje op de weggeefhoek.
Hier twijfel ik nog over: een zwart shirt met een scheikundegrapje (“irritant”) en een toilettasje. Die voldoet niet aan mijn eisen, en eerlijk gezegd, ook niet mijn huidige. Ik heb besloten om het mee te nemen naar “thuisthuis” en, als ik daar mijn kledingkast uitmest, de uiteindelijke beslissing te nemen.
Wat staat er op de wishlist: laarzen (waarschijnlijk worden het weer doc’s) en een goed paar zwarte jeans.

De inventaris
Ik heb hierna een inventaris gedaan, inclusief tassen, schoenen, winterjas, schoenen, mutsen, sieraden (3 armbanden, een paar oorbellen en een ketting) en sportkleding. Van de meeste items wist ik dat ik ze nu wel graag draag, maar niet ga vervangen – jurkjes die bijna versleten zijn en waarschijnlijk de volgende zomer niet halen (en die weggegooid worden als er echt gaten in de stof komen).

Uiteindelijk kwam ik op het beetje schokkende bedrag van 1596 euro. Dat is veel. Ik had nooit gedacht dat er zoveel geld in mijn kleding zat. Maar ja, wat wil je met doc’s en vijf jurkjes en een winterjas.

Op dit moment heb ik genoeg kleding om ongeveer twee, misschien drie weken mee te doen zonder te wassen. Dit is fijn omdat ik besloten heb om niet elke week mijn was mee wil nemen – bijvoorbeeld als ik zaterdagavond weer vertrek – of als ik gewoon geen zin heb om spul mee te sleuren. Ik moet dan wel mijn ondergoed wassen, en misschien een paar sokken. Dit vind ik voor nu prima.

Mijn gedachtes
Ik vond het schokkend om te zien dat ik best wel veel geld in mijn kast heb hangen. Dat gezegd hebbende, ik ben nu voor een aantal jaar weer klaar, en hoef af en toe maar een of twee items te vervangen. Zowel mijn zomer- als winterkleding liggen in mijn kast – ik hoef niet te wisselen. Wel let ik goed op of ik alles draag en of het niet versleten is. Zo heb ik laatst vrij veel sokken weggedaan omdat ze echt te dun waren of gaten in zaten.

Omdat ik nu “compleet” ben, heb ik vrij weinig nodig qua kleding. Ik heb niet echt zin in een beperking als “als er een ding erbij komt, moet er ook een ding weg”. Ik shop geen kleding voor mijn plezier, maar alleen als ik een item nodig heb. En laten we eerlijk wezen: zoveel heb ik niet nodig. Ik zit te denken om te gaan investeren in mijn kleding. Het eerste wat waarschijnlijk genomineerd zal worden voor vervanging zullen mijn sokken zijn. Als ik dat doe, dan wil ik graag minder paar sokken, maar wel sokken die kwalitatief goed meegaan, en een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben. Ik denk dat ik dit ook doortrek naar de rest van mijn garderobe.

Pff. En nu de rest nog.

Laat een reactie achter

