Een financieel experiment

Afgelopen vrijdag deed ik weer mijn financien.  Ik besloot, out of the blue, 300 euro gelijk over te maken op mijn spaarrekening. Ik moest wel even slikken, maar ik denk dat het interessant is om te zien waar dit naar leidt.

Dit jaar is mijn collegegeld 391 euro (met nog wat achter de komma), dat vijf keer wordt afgeschreven (dus 1900 euro in totaal). Bijna honderd euro meer.

Nu is er al een lange tijd geen collegegeld afgeschreven, dus ging het geld op aan dingen waarvan ik soms niet meer eens weet wat ik ermee heb gekocht. En dat is toch een beetje zuur.

Het werd dus hoog tijd om eens te gaan kijken of dit gaat lukken. Het motiveert ook om aan mijn budget te houden. Hoe minder geld op de lopende rekening, hoe minder ik ga uitgeven. Mijn mentale boekhouder wordt dan een krent. Het geeft een soort van rust.

En… mijn spaardoel is gehaald! Er staat nu iets meer dan 1000 euro op de spaarrekening. De afspraak met mezelf is als ik het geld niet terug moet boeken, ik de schoenen definitief bestel. Fingers crossed!

Dat, en lange schooldagen komen eraan. Ik moet tijd besteden aan de uni, niet aan kopen. 😉

4 gedachtes over “Een financieel experiment

  1. Dat klinkt goed. “Pay yourself first”, dus eerst geld overboeken naar de spaarrekening, kan vaak helpen om het ook echt niet uit te geven. “Out of sight, out of mind”. Het hielp mij ook. Ik wens jou ook veel succes.

    Like

Laat een reactie achter

