Back to school: de universiteit versie

Sommige van mijn lezers hebben (gok ik) schoolgaande kinderen in de categorie “middelbare school”. Maar ooit zullen ze afstuderen en gaan kiezen voor een vervolgopleiding. Want wat is er, en hoe is het geregeld?

Zelf heb ik op het HBO, en nu op het WO, gezeten. Mijn zusje zat op het MBO. Wat zijn nu de verschillen? In ieder geval is er de mate van vrijheid. Op het MBO heb je vrij weinig te kiezen qua vakken en heb je een heleboel huiswerk. Wel heb je een betere begeleiding dan het HBO of het WO. Op het HBO is er wel nog structuur, maar zijn de uren wat losser, heb je meer vrije tijd en hoef je niet stapels papier in te leveren elke week (als je het goed doet, tenminste). Er is wel wat huiswerk, maar het valt echt reuze mee. Op de uni (en ik spreek hier over een master) is het zo dat je zelf je vakkenpakket samenstelt. Dit geeft je ietwat controle over je uren. Natuurlijk hoort een curriculum aan een aantal eisen te voldoen, maar dat doe je in samenspraak met je studieadviseur.

Hoe zit het dan met boeken ed? Mijn zusje bestelde voor het MBO nog steeds via Van Dijk. Gewoon alles in een keer. Dit heb ik ook gedaan tot aan de tweede van het HBO, toen ik ging kijken of ik bij Bol.com veel goedkoper uit was. Behalve als je nog een extra vak erbij neemt halverwege het jaar, ben je gelijk klaar voor het hele jaar.

Op de universiteit ligt het compleet anders. Je kan natuurlijk in september je hele jaar plannen, verstandiger is om te kijken of je een vak leuk vind, en het vervolgvak (of een vergelijkbaar vak) wil gaan volgen. Voor elke periode geldt: koop het boek aan het begin van de periode (of de week ervoor, geen rijen!). Vaak is het boek het goedkoopste bij de shop van de uni (in mijn geval, tenminste). Toch loont het soms om rond te shoppen: zo heeft mijn school een studenteniniatief: een tweedehands boekenwinkel.

Voor de eerste periode weet ik al dat ik studiematerialen krijg tijdens de eerste bijeenkomst. Voor de tweede periode heb ik voor het ochtendvak een boek van 70 euro nodig en een reader. Vaak wordt aangeraden om zowiezo de reader te halen, want daar staat soms theorie, maar zeker altijd het huiswerk in. Naast readers en boeken heb je natuurlijk nog steeds papier en pennen nodig en is een laptop erg handig! Er zijn wel plekken om te werken, maar die zijn vaak bezet en een plaats vinden is moeilijk.

Het meeste materiaal staat echter op blackboard of een andere digitale leervorm. Wetenschappelijke artikelen, indien je ze moet lezen, kun je via de universiteit (of soms zelfs via de hogeschool) krijgen – die hebben vaak een abbonement afgesloten. Het contact tussen studenten gaat vaak via whatsapp, en bestanden versturen gaat ook heel makkelijk via facebook. Ook dropbox en google drive zijn erg goed voor samenwerken. Wij zijn en blijven studenten, dus wij proberen alles voor nop te krijgen. šŸ˜‰

Zijn er nog vragen over het studeren aan de universiteit, of het studentenleven zelf? Wat willen jullie graag weten?

2 gedachtes over “Back to school: de universiteit versie

Laat een reactie achter

