Wat is er belangrijk om te bewaren (digitale versie)?

Laatst was ik bezig om mijn harde schijf op te ruimen. Ik moest wat loonstroken downloaden, en besloot gelijk om de hele schijf op te ruimen. Nu vraag ik af wat jullie digitaal zowat bewaren, en wat jullie ook nog graag back-uppen.

(Goede nieuws is: ik heb mijn kasboekje teruggevonden! Hij zat dus in de tas van mijn harde schijf.)

Wat heb ik weggegooid?
Zowiezo informatie die gemakkelijk online terug te vinden is. Ook films e.d. (behalve diegene die ik vaak terugkijk) gingen weg. Mijn foto´s heb ik een lange tijd geleden al uitgezocht en weggedaan. Ook een heleboel (gratis) boeken die ik nog wilde uitlezen heb ik weggedaan. De meeste stonden er al een heleboel jaren op. Conclusie; ik lees ze toch niet.

Ook stonden er nog “projectjes” op. Dingen die ik vroeger graag wilde doen, maar nooit afmaakte. Aan de hand mijn huurcontract kon ik zien dat de laatste keer dat ik mijn harde schijf had aangesloten, ergens in September was. Ik merkte ook tijdens het opruimen dat ik mijn interesses veel zijn veranderd. Het was heel makkelijk om die dingen te verwijderen.

Wat heb ik bewaard?
Mijn jaaropgaven, en loonstroken tot vijf jaar geleden (vanaf 2010). Een paar foto’s hier en daar. Een belastingaanvraag, mijn CV en details over mijn eerste autootje. Nu is dus de vraag: zal ik dit extra back-uppen op een usb-stick, of is dit voldoende? En: bewaar ik te veel of te weinig? Sommige dingen hoor je gewoon offline te bewaren, zoals, weet ik veel, je paspoort. Maar zelfs daar maak ik ook verbeterslagen; zo heb ik laatst ook mijn papieren administratie opgeruimd.

Zo, weer een klusje van mijn mentale lijst af. Yay voor meer rust 🙂

2 gedachtes over “Wat is er belangrijk om te bewaren (digitale versie)?

  1. Ik moet bekennen dat ik qua administratie nog tussen papier en digitaal inzit. Veel krijg ik al digitaal, en dat berg ik op in een dropboxmap ‘administratie’, daarbinnen op rubriek: belastingen, rekeningen, verzekeringen etc. Maar ik heb ook nog een order waarin alle papieren zitten. Het is me veel te veel werk die allemaal te gaan scannen… Foto’s heb ik in dropbox en ook een gedeelte in google foto’s en in google drive, omdat dat handig is vanwege mijn chromebook. En omdat ik er dan ook met mijn tablet en telefoon bij kan. Mijn mailbox houd ik zo leeg mogelijk. Ik heb in gmail een aantal mapjes waarin in mailtjes die ik wil of moet bewaren opberg. Maar dan heb ik ook nog Evernote, waarin ik interessante rapporten e.d. in opsla en pocket als leeslijst. O ja, en calibre als plek waarin ik mijn ebooks organiseer.

    Like

Laat een reactie achter

