Budget vaststellen

Een van de doelen van deze zomer was om een budget te maken. Nu was ik er al in geslaagd om meer inkomsten te hebben dan uitgaven te hebben, en af en toe wat opzij te zetten, maar ik wilde meer grip op mijn uitgaven. Ik leef vrij riant, en dat kan gewoon veel minder. Dus wordt het hoog tijd voor een goed en bovendien realistisch budget.

Vaste lasten
Wat zijn mijn vaste lasten? Huur, collegegeld, verzekeringen, zorgverzekering, benzine, wegenbelasting, mobiel en een extra cursus.  Huur staat vast, collegegeld ook, verzekeringen ook, zorgverzekering ook, mobiel ook en de cursus. Ik heb alles netjes naar boven afgerond. De paar centen die ik overhou gaan ook gewoon naar de spaarrekening.

Het enige waar ik moeite mee heb is om een budget te stellen voor de benzine. Meestal geef ik voor bezine, voor een hele/drie-kwart tank, 30 tot 40 euro in de week uit. Nog steeds veel goedkoper dan het ov in mijn situatie. Ik heb besloten om het budget op 160 te zetten. Soms is er dan een vijfde week, maar dat kan ik opvangen met het sparen in het variabele gedeelte (zie hieronder)

Jaarlijkse lasten
Dan zijn er nog de jaarlijkse kosten, de APK, de EHBO, de scouting, de handboogvereniging en de wegenwacht. De scouting is de enige club waar ik in mijn woonplaats lid ben (best wel belangrijk voor de sociale contacten), de EHBO is nodig om mijn diploma geldig te houden. De wegenwacht is fijn, omdat ik dan altijd thuis kom. Ik zit te denken om de handboogvereniging op te zeggen, maar als bestuurslid ligt dat een beetje moeilijk. Volgend jaar ben ik aftredend, en dan wil ik niet verkozen worden. Voor de APK heb ik 300 euro gereserveerd. De afgelopen paar jaren kwam ik altijd tussen de 100 en de 300 euro uit. Deze contributies zijn het hele jaar door. Ik zit te denken om maandelijks uit te rekenen wat ik aan contributies kwijt ben, en dan dit af te trekken van het bedrag dat ik maandelijks voor de jaarlijkse lasten spaar.

Variabele lasten
Voor de variabele lasten heb ik de volgende categorien: boodschappen, huishoudelijke artikelen, kleding, cadeau’s, uitjes, snacks, hobbies, diversen. Ik besloot gelijk al om de categorie “snacken” onder te brengen aan de boodschappen. Ik wilde ook maandelijks wat extra sparen boven op het sparen van de maandelijkse lasten. Wat eigenlijk apart is, omdat ik contant geld en extra inkomsten ook al direct naar de spaarrekening verdwijnen.

Qua cadeau’s heb ik een budget van 15 euro per persoon, wat ik op zich al vrij ruim vind. Als ik dan bijvoorbeeld optel wat ik voor mijn ouders kwijt ben voor dit budget (twee verjaardagen, moedersdag, vadersdag, trouwdag – vergeet ik iets?) is dat 75 euro. Dat is veel! Daar komt nog de verjaardag bij van mijn zusje, dus kom ik uiteindelijk uit op 100 euro. Als ik kijk naar mijn zusje, die al een baan heeft, vind ik het echt raar dat mijn zusje geen enkele moeite mee heeft om meer dan het dubbele zomaar uit te geven. Zo gaf ze mijn moeder voor haar verjaardag “een heel duur parfum”. Nu ben ik mijn ouders heel dankbaar, maar zoveel uitgeven aan een cadeau? Het is dus logisch om te zeggen dat ik moederdag en vaderdag hardstikke commercieel vind. Dit budget blijft op dit moment staan, al probeer ik er onder te blijven. Gelukkig zijn alle verjaardagen voorbij. Het enige cadeau wat er nog aankomt zijn twee bruiloften. Van een wil ik gaan, van de ander weet ik het nog niet zeker.

Ik besloot om voor de boodschappen een bepaald budget te stellen, huishoudelijke artikelen, kleding, cadeauś, uitjes, hobbies en diversen op een hoop te gooien en daar 50 euro voor te stellen. Ik hou dan 40 euro over om extra te sparen. Het geeft mij een extra kussen, die ik kan aanspreken. Zo zijn mijn zusje en mijn vader in dezelfde maand jarig. Dat zou dan van die 50 euro af moeten komen. Of om de benzine te betalen in de zeldzame (hoop ik) vijfde week. In principe moet het haalbaar zijn (drie categorieën; boodschappen, sparen en rest – simpel toch?)

Uiteindelijk…
Toen ik verder telde, kwam ik achter dat ik te weinig had gebudgetteerd (verchil = 50 euro positief), dus besloot ik dat die 50 euro gewoon lekker naar de spaarpot ging en mijn budget verlaagd kon worden.

Wat ik verder besloot is dat de 13e maand wordt ingezet om te gaan sparen, en vakantiegeld (volgend jaar) wordt verdeeld over de weken en dat bedrag in een “braspot” wordt gestopt. Ideetje gejat van eenvoudig leven. 😉 Errug handig, die bloggerscommunity.

Augustus beschouw ik dus als “verloren” qua budget, ik kan niet in het midden van de maand plotseling een budget gaan invoeren. De financiele maand September begint bij mij op 21 Augustus, over twee weekjes dus. 😉 Ik ben ontzettend benieuwd of het mij gaat lukken om aan het budget te houden. Het geeft in ieder geval veel rust om een budget te hebben en precies te weten wat ik (nog) kan uitgeven.

Heeft iemand nog tips voor me? Het grootste probleem heb ik nu met het “extra sparen hier, extra sparen daar”. Is het te ingewikkeld?

11 gedachtes over “Budget vaststellen

  1. Vijfde weken zijn niet zeldzaam, het zijn er 4 per jaar, een kwartaal is 13 weken tenslotte.
    Door elke maand te rekenen als 5 weken bouw je vrij eenvoudig een buffer op.

    Like

    • Ja, maar dan zou ik ook vijf keer die hoeveelheid boodschappengeld zijn, waardoor ik dus meer uit ga geven “omdat het geld er nu eenmaal is”. Mijn inwendige boekhouder blijkt dus een vrek te zijn als het op budgetten uit komt. Maar wie weet, de toekomst zal het gaan leren.

      Like

  2. Kadootjes hoeven niet duur te zijn en kunnen er toch erg leuk uit zien. Lekkere bonbons op een leuk schaaltje van de kringloop.Oude geslepen schaaltjes zijn erg leuk.
    Zo ook een leuke plant op de markt, daarna even met de plant voor de juiste pot bij de kringloop.
    Zo kun je bijv een mandje halen en glzaen bij de kringloop en zelf verschllende soorten thee erbij kopen. Creatief hier mee zijn is erg leuk en er is aandacht aan besteed ( lees moeite voor gedaan),
    Zelf heb ik geen anwb lidmaatschap meer. Mijn gevoel van zekerheid loslaten was even lastig maar hoe vaak sta je daadwerkelijk met pech aan de weg. Als ik het goed heb kun je altijd een beroep doen op de wegenwacht en wordt je dan lid en betaal je extra kosten. In mijn beleving heb je dat er zo uit.
    Ik maak zelf maar weinig grote afstanden en in geval van nood tijdens de autorit kan ik een beroep doen op de garage of op mijn zwager,

    Like

    • Mijn vorige auto was een krakkemikkig ding. Heb twee of drie keer aan de kant van de weg gestaan (eigenlijk eerder op een druk kruispunt, voor een stoplicht, in het midden, en de spits). Ook was de accu een keer leeg en waren mijn banden platter dan plat. Ik ben ontzettend blij dat de wegenwacht mij toen hielp. Ik ben als de dood dat het weer gebeurd, zeker als ik in het buitenland ben. Ik ben zo zwaar afhankelijk van mijn auto. De wegenwacht blijft 🙂
      Ik ga ook eens kijken voor goedkopere cadeau-alternatieven. Misschien een bosje bloemen of zo. Mijn ouders weten toch nooit wat te vragen.

      Like

    • Ja, 50 euro is waarschijnlijk goed genoeg voor al het spul die ik die maand wil kopen. Ik ben benieuwd hoeveel ik overhou als ik dit budget aanhou. Ik heb nogal een variabel maandinkomen.

      Like

  3. Hoi,
    Ik heb alle vaste lasten, ongeacht hoe vaak per jaar die worden afgeschreven, omgerekend naar een jaarbedrag, en dat gedeeld door 12. (Huur, g/w/l, verzekeringen, abonnementen, internet, transport)
    Dat bedrag gaat iedere maand naar een eigen rekening. De bedragen die per maand worden afgeschreven verdwijnen meteen weer. De bedragen die per kwartaal of per jaar worden afgeschreven sparen zichzelf op die manier op, en als de factuur komt staat het bedrag al klaar.
    Voor variabele bedragen (g/w/l, APK) maak ik een naar boven afgeronde reservering die ik ook omreken naar maandbedrag. Dat wat ik bij de eindafrekening tekort mocht komen kan ik van de spaarrekening halen, maar omdat ik bewust iets te veel reserveer komt dat niet vaak voor.
    Alle afschrijvingen zijn automatisch. Ik kijk het iedere week na, maar het regelt eigenlijk zichzelf. Je hebt er geen omkijken naar.
    (Ik heb ook een specificatie in een Excel sheet, zodat ik altijd kan controleren wat er op de rekening zou moeten staan en of dat klopt.)

    De “variabele” lasten (boodschappen, kleding/kapper, extra) gaan ook naar een eigen rekening, waar het op=op principe geldt.
    Het “maanden van vijf weken” probleem heb ik alleen met de boodschappen, en dat heb ik inderdaad opgelost door met vijf weken te budgetteren. Dat wil zeggen: ik budgetteer met 300 euro per maand (omgerekend, want ik woon in het buitenland). In een maand van vijf weken heb ik dus 60 euro per week. In de maanden van vier weken heb ik 75 euro per week.
    Dit doe ik uitsluitend met het boodschappengeld. Ik heb geen andere budgetposten die per week gelden.
    De “extra” post is voor cadeautjes, een kop koffie hier of daar, etc. (Zie het als een maandelijkse braspot.)
    Met deze drie posten kan ik schuiven onderling. Kom ik met de boodschappen niet uit, dan kan ik een beetje van de extra pot pakken, of van de kleding pot, of andersom. Maar op=op.

    Tot slot spaar ik ook een bedrag per maand. Dit is ook een automatische afschrijving. Twee dagen nadat het loon binnen is gekomen verdwijnt dat bedrag naar de spaarrekening. Zo kom ik niet in de verleiding om er iets anders mee te doen.

    Dit systeem vind ik prettig omdat het me een gevoel van controle geeft. Natuurlijk duurde het even voordat alle bedragen juist en gebalanceerd waren. Maar nu loopt het gesmeerd. 🙂
    Ik hoop dat je een systeem vindt dat voor jou goed werkt! Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht.

    Like

      • Drie rekeningen.
        Het loon komt binnen op de rekening voor de vaste lasten.
        De variabele kosten gaan via een automatische afschrijving naar een tweede rekening en het spaargeld gaat naar een derde rekening inderdaad.
        Het kost bij deze bank niets om meerdere rekeningen te hebben. (Je kunt ze zelf openen en afsluiten via internetbankieren)
        Het geeft mij overzicht en rust. Vooral die boodschappenrekening. Wat er op staat kan ik uitgeven, en meer niet. Wat op de vaste lasten rekening staat dien ik van af te blijven. 🙂 (Ik heb ook geen pinpas voor die rekening.)

        Like

      • Oh, Anna, dat is handig! Ik ga het eens overwegen, maar op dit moment hou ik het een beetje simpel door met twee rekeningen te blijven werken.

        Like

Laat een reactie achter

