Hoe spaar ik?

Het is misschien interessant om te zien hoe ik spaar. Als ik het zo teruglees, lijkt het een beetje raar. Enfin, hieronder een kleine opsomming hoe ik spaar.

– Ten eerste klus ik af en toe bij voor de universiteit. Maandelijks krijg ik af en toe weleens wat geld en dat gaat direct (of eerder gezegd, elke vrijdag, want dan doe ik de financien) naar de spaarrekening.
– Voorschotten. Soms schiet ik wat voor, en dan krijg ik het na een tijdje terug en gaat het naar de spaarrekening. Het voelt alsof ik zelf wat uitgeef, maar ondertussen gaat het stiekem naar de spaarrekening.
– Verkopen. Soms, heel soms verkoop ik wat. Ik heb zes oude studieboeken op bol.com staan, en ik ben ook fan van het (ver-)kopen van items op facebook. Eerst liet ik het gewoon op de betaalrekening staan, maar tegenwoordig gaat het ook naar de spaarrekening.
– Geen geld in de portomonee. De meeste transacties pin ik. Ik merk dat ik, als ik wat contant geld over heb, sneller geneigd ben om iets te kopen, zoals eten of iets wat ik niet nodig heb. Losse munten doe ik in mijn spaarpotje, en eens in de zoveel tijd breng ik het naar de bank om het op de spaarrekening te zetten. Briefgeld probeer ik te “verstoppen” in mijn portomonee.
– En natuurlijk als laatste, als ik aan het einde van de maand wat over heb, gaat het gelijk naar de spaarrekening. Misschien moet ik eens gaan experimenteren om tijdens het begin van de maand wat geld over te schrijven. Dan kan ik het ook niet opmaken 😉

Laatst had ik nog kersen en aalbessen gehaald. De kersen waren voor iemand anders. Omdat geen contant geld had, pinde ik een tientje bij de bank. De kersen waren 6 euro bij de teler, en dat krijg ik terug, waarna het ook direct naar de spaarrekening gaat. De overige 1,50 (de aalbessen waren 2,50) ging direct, onder het mom van “geen contant geld in de portomonee”, in de offline spaarpot.

Hebben jullie nog leuke manieren om te sparen?

5 gedachtes over “Hoe spaar ik?

  1. Niet echt 😉 Hier gaat aan het begin van de maand automatisch geld naar de spaarrekening en aan het eind van de maand alles wat is overgebleven (wat momenteel helaas niet veel is!)

    Like

  2. Leuk dat je het op allerlei manieren probeert.
    Ik hanteer overal vaste budgetten voor en ook sparen hoort daarbij. Direct als het salaris gestort is wordt het overgemaaakt.

    Like

  3. Wij proberen een vast bedrag te sparen zodra het salaris gestort is, helaas is de afgelopen maand het gehele bedrag Weer terug gestort naar de lopende rekening. We hebben hier van de uitjes in de vakantie betaald en ach dat moet ook gewoon kunnen! Maar het doet toch wel een beetje pijn. Verder stop ik al het geld wat er over is aan het einde van de week van het boodschappen geld in een apart potje en daarin sparen we het bezine geld voor op vakantie en ons zakgeld wat we daar mogen besteede. Vanaf januari zit er nu bijna 200 euro in de pot. best fijn sparen zonder bewust te sparen.

    Like

  4. Pingback: Budget vaststellen | Minimaal Leven

Laat een reactie achter

