Tweedehands kopen

Tweedehands kopen was een lange tijd taboe “thuisthuis” (bij mijn ouders dus). Toen kreeg ik opeens een vriendje, die echt idolaat was van Marktplaats. Elke avond voor het slapengaan keek hij op Marktplaats of hij nog wat voor zijn bedrijfje zag.

Toen besloot ik om mijn eerste voorzichtige schreden op het “tweedehands pad” te zetten en kocht ik een Singer 533 naaimachine voor 30 euro. Het was een beetje een gok, en een beetje een impulskoop. Ondertussen heb ik er bijzonder goed gebruik uit gekregen: bijna eens in de twee/drie weken staat ‘ie op mijn bureau te ratelen.

Toch ben ik nog een beetje onzeker over tweedehands. Natuurlijk is de naaimachine niet het enigste wat ik ooit tweedehands heb gekocht, maar in mijn huis staan toch veel nieuwe dingen, zoals mijn keuken-/kledingkast. Maar als ik er over nadenk, is mijn huis ook “tweedehands”, het is verre van nieuwbouw, dus ik ben niet de eerste bewoner.

Ik merk dat ik toch nog een beetje uit automatisme nieuwe dingen koop, en niet eerst rond ga struinen op Marktplaats. Voor sommige dingen merk ik dat ik juist niet op Marktplaats moet zijn – zo zocht ik laatst een paspop, en de meesten prijzen dan hun paspop aan als “antiek”, met het bijbehorende prijskaartje.

Liever koop ik tweedehands via facebook. Zo heb ik al een aantal leuke dingentjes gescoord. Sommige waren nodig, anderen ook weer een impulsaankoop. Mijn “gevaar”.

Wat wel apart is, is dat ik wel graag gebruik maak van Marktplaats om van dingen af te komen. Zo heb ik ooit mijn barbie-verzameling verkocht voor 100 euro, een aantal boeken enz. Ook ben ik van plan om een aantal spullen op de lokale weggeefhoek op facebook te zetten. Ik merk dat ik steeds minder aan verkopen denk (vaak omdat spullen niet zo veel waard zijn), maar voornamelijk ga voor het “snel kwijt zijn”. Ik was vroeger ook grote klant van de kringloopwinkel. Om dingen weg te brengen.

Afijn. Maandag nog twee (her-)tentamens, en daarna heb ik alle tijd van de wereld om op te ruimen. Studieboeken verkoop ik via bol.com, ze zijn nog redelijk recent en ik hoop dat ze in september een beetje beginnen te lopen. Zo niet, heb ik pech.

Hebben jullie tips om meer voor tweedehands te kiezen (indien nodig) en niet altijd meteen naar een “nieuw-“winkel te rennen? Hoe doen jullie dat met weggeefhoeken en marktplaatsaan- en verkopen?

10 gedachtes over “Tweedehands kopen

  1. In mijn kleding-schoenen-keukenkast en meubels is 95 % 2ehands.
    Veel uit de kringloop waar ik zeker 2x per week kom in verschillende regio’s. Ook op MP een diverse FB pagina’s koop en verkoop ik. Tot nu toe met halen/brengen opsturen of opgestuurd krijgen op 1 na goede ervaringen.

    Als je weer een naaimachine zoekt: dat zweedse merk wat begint met Husk…. nemen die zijn zo fijn.

    Ook koop ik wel eens iets in de kringloop wat ik weer verkoop. Soms zie ik merkkleding voor 3-5 euro. Afgelopen paar maanden een jas, top en jurk verkocht waarbij ik 100-500% winst had. Leuk om te doen.

    Like

    • Ik heb net mijn eerste twee spulletjes op de lokale weggeefhoek gezet, ik ben benieuwd of het snel loopt. Zo niet, dan is hier nog de kringloper. Ik verkoop zelf niet zo graag, het kost mij te veel gedoe.

      Like

  2. ik ben zelf een enorme fan van kringloopwinkels en rommelmarkten daar vind ik vaak hele leuke dingen voor heel weinig geld, mijn dochter wilde eerst niets van 2e handsspullen weten ,maar is sinds ze een eigen huisje heeft wat ingericht moet worden en niet al te veel geld verdient ook een fan. ik had vroeger een collega die altijd haar neus ophaalde voor 2e handsspullen en liever geld leende dan iets 2e hands te kopen, want wat een vies idee om spullen te gebruiken die andere mensen ook al gebruikt hadden, tot ik haar vroeg of ze wel eens uit eten ging en naar een hotel of huisje ging met vakantie, wat heeft dat met 2e hands te maken vroeg ze mij , nou daar eet je ook van gebruikt servies en lig je op matrassen waar velen voor jou ook al op geslapen hebben. goh zei , nu je het zegt , daar heb je een punt en sindsdien kocht zij ook regelmatig 2e hands spullen.

    Liked by 1 persoon

  3. Laatste paar jaar kijk ik ook regelmatig op mp voor bepaalde aankopen, slaag ik dan niet dan ga ik gewoon in de winkel kijken.
    Zo zocht ik laatst een lamelle rails, allemachtig die dingen zijn duur in de winkel!
    Op mp vond ik er een 20km verder op 15,- compleet met lamelle er aan, de lamelle hebben we weggegooid en losse lamelle op internet gekocht.
    Zo hadden we dus een heel compleet stel voor 50,-
    Terwijl zo;n compleet stel in de winkel al snel 125,- was!

    Like

  4. Ik vind het ook nog steeds lastig hoor! Ik ben heel erg impulsief. Als ik iets in de winkel zie neem ik het al snel mee en sta er dan niet bij stil dat ik het mogelijk ook tweedehands kan krijgen.

    Like

Laat een reactie achter

