Projectjes

Gek word ik ervan, al die projectjes die rondslingeren in mijn kamer. Hoewel ik voor studentenbegrippen een vrij ruime kamer heb, ligt de kamer toch aardit vol. Misschien komt het zowel door de fysieke ruimte die de spullen innemen, als de mentale ruimte: “oh, ik moet dit nog doen, en dat…”. Dit zorgt voor chaos en moedeloosheid. Soms weet ik echt niet meer waarmee ik moet beginnen.

Het idee was om tijdens mijn “verblijf” hier op mijn kamer (die ik eigenlijk als tussenstation beschouw, omdat ik hier maar 2,5 jaar ga wonen – althans, dat is het plan), de meeste projectjes af te maken en een thuis te vinden. Helaas is het anders.

Zo ligt er nog houtsnijwerk dat alleen nog geschuurd hoeft te worden…

“Vroegah”, zo ergens richting eind september had ik de smaak redelijk te pakken. Ik zat dan ’s avonds na mijn avondeten, tijdens een film, te handwerken. Toen kreeg ik een relatie en veranderde dat ik laat (avond-)eten en daarna alleen een film kijken met mijn ex. Laten we zeggen, dat het weer tijd is om er eens wat aan te gaan doen.

Ik las naast op facebook het idee van een mandje waar je al je onafgemaakte projectjes instopt en dat je telkens dan iets pakt uit de mand om wat af te maken. Dit is een idee, ware het niet dat bijvoorbeeld mijn tafelweefgetouw in een mandje past. Omdat ik wel wat rust wil hebben, zit ik te denken om mijn boekenkast om te toveren in projectjes die nog af moeten.

Ik wil daarnaast een nieuwe regel instellen: even geen nieuwe projectjes alleen (er staat nog een leuke op de planning met een vriendin, maar daar houden we het bij). Natuurlijk heb ik hier en daar nog wel eens wat nodig (als ik iets opraakt), maar dat mag alleen gekocht worden als ik met het project bezig ben.

Gisteren heb ik een rok afgemaakt, en ik heb besloten om een lijst bij te houden met de projecten die al af zijn. Ik denk dat dit mij motivatie gaat geven om ook de rest af te maken.

Wat doe jij om je onafgemaakte projectjes onder controle te houden?

4 gedachtes over “Projectjes

  1. Niet meer aan beginnen 😉 Had toen ik ging minimaliseren ook allerlei hobbydingen waar ik nooit aan toe kwam, of geen zin meer in had. Sindsdien doe ik dingen die weinig tijd kosten, die in een keer af zijn: een simpele tas of kussensloop naaien, jam maken, één muur verven… heb al die andere dingen toen rücksiichtslos verkocht en weggegeven, een enorme opluchting! Al die dingen die je verwijtend aankijken als je de kasten open doet… het kostte me veel energie!

    Like

  2. Ik zou inderdaad even geen nieuwe projecten meer aannemen als ik dat zo lees. Wat betreft de projecten die je al hebt liggen: kun je er niet eentje per week wegwerken? En dat je dan de dag van te voren alles al klaar zet, zodat de volgende dag de drempel heel laag is om te beginnen?

    succes!

    Like

Laat een reactie achter

