Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Ik ben geen opgeruimd type. Sterker nog: ik moet mezelf elke keer dwingen om mijn kamer opgeruimd achter te laten als ik vrijdag weer naar “thuisthuis” (aka mijn ouders) rij. Aan de ene kant wil ik een knus, schoon en opgeruimd huis zonder al te veel prikkels, aan de andere kant is kaal ook maar zo… tja, kaal.

Dus ben ik gaan minimaliseren. Het moet kunnen met minder. Ik ben al jaren bezig met dingen wegdoen – al wordt het vaak weer terug aangevuld met nieuwe items. Stom, stom. “Vroeger” (aka, voor afgelopen weekend en de “schoenen” beslissing) kocht ik gewoon iets dat mij nuttig leek. En zo heb ik ondertussen een hoop “nuttige dingen” verzameld. Oeps, dat was dus niet de bedoeling.

Op dit moment ziet het er naar uit dat ik hier na ongeveer anderhalf jaar weg “moet” – mijn studie is dan afgelopen. Officieel mag ik een jaar daarna in mijn kamer blijven wonen, maar ik weet niet of dit financieel lukt, of ik een baan vind aan de andere kant van het land en daardoor moet verhuizen. Punt is wel dat ik waarschijnlijk voornamelijk in mijn eentje (plus nog een of twee vrienden die meehelpen met sjouwen in ruil voor worstenbroodjes en bier) de hele verhuizing moet regelen.

Ik heb ondertussen Marie Kondo gelezen, en het geeft mij wat moed. De methode van “maakt het mij gelukkig?” is simpel en doeltreffend. Toch heb ik het idee dat mijn kamer rustiger kan. Op dit moment staat alles tegen de muren aan, wat het in feite een grote slaapkamer maakt. Ik wil meer het “studio” gevoel. Ik zit te denken om meubels te gaan verschuiven, maar of dit helpt om mijn kamer rustiger te maken?

Maar goed, terug naar het onderwerp: opruimen. Toen ik naar mijn kamer verhuisde, had ik bijvoorbeeld veel cosmetica (voornamelijk lichaamsverzorging). Dit begint langzaamaan minder te worden, waar ik natuurlijk heel erg blij mee ben. Andere categorieen gaan wat minder, zoals boeken, papier en hobby. Op dit moment ben ik bezig om qua hobby de projectjes die nu lopen, of waar ik mee ben begonnen, af te maken. Alleen, sommige projecten zijn erg groot. Ook heb ik een beetje het overzicht verloren.

Pff, wat een hak-op-de-tak blogje. Heeft iemand misschien tips?

2 gedachtes over “Nieuwe ronde, nieuwe kansen

  1. wat boeken betreft gebruik ik nu de regel voor elk boek wat er in komt gaat er een boek uit, die boeken geef ik aan kennissen die ook graag lezen en van hetzelfde genre houden, zij geven de boeken op hun beurt ook weer door. ik koop mijn boeken 2e hands en dus worden ze op deze manier ook nog eens heel vaak gelezen i.p.v. dat ze na 1 keer lezen doelloos in mijn kast staan en bovendien stroomt mijn huis niet vol met boeken. ik had ook een flinke voorraad tijdschriften die ik aan een collega gaf, die heeft ze op haar beurt weer bij haar moeders verzorgingstehuis gebracht waar ze nu in de gemeenschappelijke ruimte liggen. verder heb ik als regel dat als ik iets meer dan een jaar niet gebruikt heb , ik het of weggeef aan iemand die het wel gaat gebruiken of ik breng het naar de kringloop. zo blijft mijn hoeveelheid bezittingen redelijk beperkt.

    Like

    • Dat is erg handig! Ik heb net een boek uit, en die breng ik terug naar de uni. In de bibliotheek staat een kast met gratis boeken die je mag pakken. Op dit moment besluit ik om daar geen nieuw boek te halen, ik heb er al voldoende.

      Heb je ook tips voor de papieren administratie?

      Like

Laat een reactie achter

