Nieuwe schoenen

Afgelopen zaterdag raakte ik aan de praat met een duitse schoenmaker. Hij maakt orthopedische schoenen op maat. Als verstookte platvoetter (wat mijn lichaam heeft besloten), heb ik zelf ook steunzolen in mijn “dagelijkse” schoenen. Helaas loop ik op festivallen op een soort leren slofjes, waar mijn steunzool net te smal is, en de schoen ondersteund mijn voeten niet. Prima voor een of twee daagjes, maar daarna krijg ik ontzettende pijn in mijn rug en voeten.

Ik heb dus besloten om bij hem schoenen en inlegzolen van leer te bestellen. Niet alleen voor festivals, maar ook voor als mijn moderne steunzolen het gaan begeven – ik heb het idee dat het foam stug en brokkelig wordt. Mijn voeten werden ook gelijk opgemeten en er werd een afdruk gemaakt. Dit herinnerde mij vooral aan vroeger, aangezien ik vroeger vaak mijn voeten moest laten opmeten voor nieuwe steunzolen. Hierna wordt een persoonlijke leest gemaakt, moet ik langskomen in Oberhausen om te kijken of de leest goed is, en als ik voldoende geld bij elkaar heb gesprokkeld, gaat hij de schoenen maken. De verwachting is dat ik het geld binnen een jaar bijelkaar heb.

Dit wordt een duur grapje. De schoenen plus inlegzolen kosten ongeveer 500 euro (ietsjes minder, wat dat betreft), en dat is geen kattepis. Ik krijg er wel kwaliteit voor terug, en ik verwacht dat ik er ongeveer 10 jaar mee kan doen. Dat is ongeveer 50 euro per jaar, zonder eventuele reparaties.

Mijn moderne schoenen (Dr. Martens, een van de weinige schoenen waar ik met mijn steunzolen in pas), kostte mij, toen ik deze schoenen zo’n 2,5 jaar geleden kocht, ongeveer 150 euro, als ik het goed herinner. Ook duur, maar op dit moment zit ik ook op ongeveer 50 euro per jaar. Dit is vele malen minder dan ik vroeger aan schoenen uitgaf; ongeveer 30 euro per kwartaal. Na drie maanden gingen de meeste schoenen kapot en moest ik weer nieuwe schoenen kopen. Goedkoop is duurkoop, maar tja, wat kan je verwachten voor 30 euro?

Enfin, het wordt dus sparen. Ik zou waarschijnlijk 500 euro kunnen ophoesten binnen twee of drie maanden als ik mijn buffer aanspreek. Maar dat wil ik niet – want als iets kapot gaat, dan zit ik in de problemen. Dus heb ik een andere aanpak bedacht, waarmee ik ook mijn buffer kan spekken. Het idee is dat ik 1000 euro spaar met de schoenen in gedachten. Ik ga geen twee paar kopen, maar ik ga met de overige 500 euro mijn buffer opbouwen.

Ik denk dat ik zo’n groot doel wel goed kan gebruiken. Ik merk dat ik toch af en toe val voor impulsaankoopjes die achteraf misschien overbodig zijn geweest, en ook kan ik bepaalde projecten die ik nog wil doen uitstellen omdat ik al genoeg thuis te doen heb. 🙂 Zo wil ik nog een aantal patches bestellen voor mijn kampvuurdeken, maar dit kan wachten totdat ik een aantal andere projecten heb afgemaakt. Ook kan ik mij nu afvragen wat belangrijker is: goede schoenen, of het zoveelste item wat ik waarschijnlijk al binnen een paar weken vergeten ben. Misschien ga ik wel met het systeem werken dat ik, als ik iets zie wat ik echt, echt wil hebben, het niet koop maar het geld daarvan op de spaarrekening ga zetten. Dingen die ik wel echt nodig heb, zoals boodschappen, haal ik natuurlijk wel – ik moet ook eten!

Op dit moment staat de buffer op 322 euro, waardoor er al een behoorlijke start is gemaakt. Nu nog de overige 700 euro, ik ben benieuwd hoe snel ik het geld binnen kan krijgen!

9 gedachtes over “Nieuwe schoenen

  1. Ik heb ook nogal breede steunzolen en het merk Durea past me goed. In outlet vlakbij voor 40 wandelschoenen kunnen aanschaffen, niet erg mijn smaak als ik eerlijk ben maar ze zitten en lopen heerlijk. Via MP de afgelopen weken een paar sandalen en andere kleur wandelschoenen gekocht beiden incl. verzenden 35 euro. Beiden prima in orde. Het is natuurlijk een risico om al te betalen en op te laten sturen, maar tot nu toe 100% geluk gehad met betalen en opsturen, al heb ik dat nooit meer dan voor 40 gedaan.

    Like

    • Hoi lot, ik merk ook steeds meer dat ik voor tweedehands ga. Zo is ook mijn naaimachine ook tweedehands via MP. Helaas gaat het niet op voor deze type schoenen, maar ik ga eens rondneuzen als ik weer toevallig in winkel kom (ik kom nooit vaak, maar dat terzijde), bedankt voor de tip!

      Like

  2. Pingback: Nieuwe ronde, nieuwe kansen | Minimaal Leven

  3. Pingback: Wat heb ik niet gekocht? – Juli | Minimaal Leven

Laat een reactie achter

