De museumkaart – hoe is het afgelopen?

Allereerst een fijne week! Hebben jullie je ook zo goed vermaakt? Afgelopen vrijdag ben ik afgezakt naar het zuiden van Zuid-Limburg. Eerst ben ik naar de Romeinse Katakomben geweest, daarna naar het Thermenmuseum.

Door een fout van mij kant (verkeerd gelezen) was ik een uur te vroeg – ik was er al om 10.00, terwijl de rondleidingen pas begonnen om 11.00. Ook werd er mij toen verteld dat er een minimum was van vier personen per rondleiding; anders zou de rondleiding niet doorgaan. Daar baalde ik van, want op dat moment was ik de enigste bezoeker. Gelukkig stapte op het laatste moment nog een vlaamse familie van drie personen binnen waardoor ik toch niet helemaal voor niets was gekomen. Ik heb een fantastische, bijna prive-rondleiding gehad. Het is zeker een bezoekje waard!

Daarna ben ik niet rechtstreeks naar Heerlen gereden, maar had ik besloten om naar een dorpje in de buurt te rijden, waar ik de rest van het weekend spendeerde – en met de bus naar Heerlen te rijden. Daar betaalde ik 5,88 voor een retourtje. Ik had nog geld op mijn ov-kaart staan, waardoor het busritje al betaald was. Een dagkaart was, las ik achteraf, 5,50. Een paar cent minder, maar alle beetjes tellen. Vooronderzoek loont, maar in alle drukte rond de musea heb ik de bus totaal vergeten.

Dat gezegd hebbende, heb ik mij uitstekend vermaakt in de bus. Omdat ik nu bijna nooit met de bus reis, deed het mij denken aan de tijd dat ik op het HBO zat en elke dag met de bus moest. Nu heb ik gewoon lekker naar buiten gekeken en verwonderd over de omgeving van Heerlen.

Het thermenmuseum was heel erg leuk en ik heb veel geleerd over Romeinse gebruiken, badhuizen, landbouw en gebruiken rondom de dood. De medewerkers waren erg vriendelijk, en eentje heb ik zelfs zondag nog teruggezien op het romeins festival.

Na een tijdje in het museum te hebben rondgehangen, een beetje door het centrum gedwaald te hebben en de kerk van mergel gezien, werd het weer tijd om terug te keren en richting het festivalterrein te lopen. Ik had beloofd om mee te helpen om de tent op te zetten. Van tevoren had ik geinformeerd wat de rest qua avondeten ging doen. Ze hadden belegde broodjes bij, dus maakte ik een kleine tussenstop in de plaatselijke supermarkt om kaiserbroodjes, “prut” (= rundvleessalade) en een blikje goedkope cassis te kopen als avondeten.

Het romeins festival was erg leuk. Ik was daar als vrijwilliger, waardoor ik geen entree hoefde te betalen, eten kreeg en mij kon amuseren. Ik heb ontzettend veel plezier gehad, rond het kampvuur gezeten en vooral veel gelachen.

Op de terugweg hoopte ik dat ik niet op de snelweg zou hoeven te tanken omdat het daar over het algemeen duurder was. Helaas was ik onbekend, en werd ik door mijn tomtom langs wegen gestuurd met geen, of gesloten tankstations. Uiteindelijk ben ik op de autoweg naar Heerlen bij het eerste tankstation (texaco) gestopt om daar te tanken, wat ontzettend duur was.

Wat een beetje het leed verzachtte, is dat ik zo snel mogelijk de tank volgooide, in plaats van te wachten. Uiteindelijk heb ik iets meer dan een halve tank verreden voor de terugreis. Ik hoop dat ik niet meer hoef te rijden – met een halve tank kan ik zeker naar thuisthuis reizen. Omdat ik dit weekend niet terug naar thuisthuis ga (ik hoef aankomende zaterdag niet te werken). Dan kan ik de kosten van het tanken over de twee weken “uitsmeren”: elke week ben ik normaal maximaal 40 euro kwijt voor een volle tank – meestal ligt het tussen de 25-35 euro. Ik heb nu ongeveer voor zo’n 65 euro getankt. Dat doet een beetje zeer, maar goed, ik moet ook thuiskomen.

Al met al was het dus een duur weekendje  (vooral qua benzine) – maar ik gunde het mezelf omdat ik, zoals eerder gezegd, niet op vakantie ga. Het was fijn om er eens tussenuit te zijn, en zo heb ik veel minder uitgegeven dan als ik echt daadwerkelijk “op vakantie” naar het buitenland ging.

Hebben jullie ook een fijn weekend gehad?

Laat een reactie achter

