De museumjaarkaart

Een tijdje geleden heb ik geschreven dat ik graag deze zomer, als een soort van vakantie, musea’s wil gaan bezoeken. Thea vertelde toen dat ik het moet uitrekenen of een museumkaart loont, dus daarom heb ik het gedaan. Ik heb eerst een lijstje gemaakt met de musea die ik graag wil bezoeken en de entreeprijs.
– Rijksmuseum van Oudheden, Leiden – 5,50
– Openluchtmuseum, Arnhem – 16,00
– Casteelse Poort, Wageningen – 4,00, gratis op 5 mei
– Romeinse Katakomben, Valkenburg aan de Geul – 8,50
– Thermenmuseum, Heerlen – 7,75
– Vincent van Gogh huis, Zundert – 2,50

Wat lijkt mij ook leuk om te bezoeken als ik de museumkaart heb?
– Kasteel de Haar, Haarzuilen
– Nemo, Amsterdam (wel verder weg, is een drempel)
– Het Muiderslot, Muiden
– Hunnebedcentrum, Borger

Wat wil ik bezoeken, maar doet niet mee aan de museumkaart?
– Ouwehands dierenpark
– Kamp Westerbork
– De Weeghreyse, Rijsbergen

Gelijk roept de lijst al een hoop vragen op. Wil ik dit allemaal wel? Is het niet een grote verplichting om al deze musea’s te bezoeken? Wordt het moeten, in plaats van willen?

Als ik alles optel van mijn eerste lijstje, kom ik uit op 40,25, als ik de Casteelse Poort niet meereken.De museumjaarkaart kost 54,95, plus 4,95 euro aanmeldkosten voor het eerste jaar. Waarschijnlijk zal ik wel aan de 60 euro komen als ik de musea’s in het tweede rijtje. Dat gezegd hebbende, ik heb vakantie, dus ik vertik het om dingen te moeten doen.

Moraal van het verhaal? Soms loont het om geen museumjaarkaart te kopen!

12 gedachtes over “De museumjaarkaart

  1. Er is het hele jaar vanalles te zien in de diverse musea. Ik haal hem er wel 3 keer uit. Bovendien loop ik even binnen als ik dringend een toilet nodig heb in de stad. Spaart een lange dure horecazit uit en meestal is er dan ook net een leuke kleine tentoonstelling

    Like

    • Ik weet het, maar de ervaring leert dat ik niet terugga voor tijdelijke tentoonstellingen – of voor het museum an sich. Het scheelt dat ik vrij ver weg woon van de deelnemende musea.

      Like

  2. Volgens mij had ik die tip gegeven. (Oei wat klinkt dat streng dat je van mij moest optellen) Maar je begreep m’n bedoeling. Maar stel je voor dat één van de musea die je leuk vindt bij jou in de buurt is dan kan je er ook vaker naar toe gaan. Dan doe je een deel er van, Als je bij moet betalen voor een tentoonstelling is dat vaak ook de moeite waard. Soms is dat gedeelte apart en wil je dat niet dan kan je gewoon de rest van het museum wel bekijken, soms ook niet maar dan ga je als die tentoonstelling is afgelopen. Ik zal er nog eens een blogje van maken, lijkt me wel leuk, groetjes, Thea

    Like

    • Ik ben niet zo iemand die (vaak) teruggaat naar een musea – en omdat ik toch redeljk afgelegen woon, zijn er helaas niet zoveel musea “als in de grote stad”. Ik ben ook van plan om in augustus lekker dicht bij huis te blijven en misschien naar het bos gaan. Dat is wel lekker dichtbij 🙂

      Like

    • Inderdaad, het hangt af hoe vaak je een museum bezoekt, en hoe duur de entree gecombineerd is. Wat ook voor mij een nadeel was, is dat de pas niet in alle musea geldig is, en ook niet bij dierenparken.

      Like

  3. Wij hebben hem wel. Alle kinderen ook. Voor de kinderen is het een stuk voordeliger. De kinderen kunnen op een kindermuseum jaar kaart tot 25 jaar!
    kijk , als wij dan een keer het spoorwegmuseum en een keer aviodrome hebben gedaan hebben de kinderen hem er al uit.
    deze zomer gaan we ook nog naar het scheepvaartmuseum en nemo. Verder deden we al het kaasmuseum het pitmuseum in Almere, aanrader voor kinderen!, museon, stripmuseum asser gemeente museum, groningeergemeente museum. Van gogh museum, kroller muller ,bakkersmuseum. Veenkolonie museum, hunnebeddenmuseum eh……..nog meer waar ik even niet op kom…..

    Like

Laat een reactie achter

