Waarom minimaal?

Ik volg al een tijdje consuminderblogs, maar het duurde een tijdje bij mij voor de knop omging. Niet vanwege onmin, maar omdat ik niets anders gewend was. Ik kom namelijk uit een consumeerder-familie. Zo’n familie waar het normaal is om uitpuilende kasten te hebben waarbij je bekogeld wordt door de spullen die erin probeert te proppen. Ook werd er geshopt voor de “lol”, waarna de spullen in de overvolle kasten verdwijnen.

Zelf heb ik een periode gehad waar ik teveel uitgaf. Toen ik op het hbo zat, had ik een shop-periode. Het centrum lag tussen mijn school en de bushalte in, dus was een tussenstop zo gemaakt. Bij een aantal winkels kenden ze mij van naam/gezicht, en er is een week geweest waar ik het zo bont heb gemaakt, door elke weekdag te shoppen.

Dat was heel zonde, natuurlijk, van de tijd en geld die ik erin had gestoken, maar aan de andere kant denk ik dat het een goede ervaring is van hoe het niet moet.

Toen begon het opruimen. Ik was de uitpuilende kasten zat. Vele zakken zijn toen naar de kringloper geweest, sommige dingen waren kapot, en sommige dingen heb ik aan vriendinnen gegeven. Zij waren er blij mee, en ik was blij dat ik er vanaf was.

Toen werd de wens voor een simpeler leven geboren. Waarom? Omdat het te druk was in mijn kamer, en te druk in mijn hoofd. Het moest simpeler kunnen. Dus ging ik lezen, en lezen. De hang naar minder werd groter. En zo, kwam er het pad naar een minimaal leven.

7 gedachtes over “Waarom minimaal?

  1. Ook ik las je gastblog en kwam zo bij je terecht. Ik ga je volgen. Even over Zweden en vakantie: zweden is niet zo duur als iedereen zegt maar om voor 700-800 euro de reis en verblijf te doen vind ik wel optimistisch, al weet ik natuurlijk niet hoe lang je wilde blijven. Wij wonen hier al 7 jaar en reizen regelmatig naar Nederland, dus dat durf ik wel te zeggen. Ben benieuwd naar je verhalen die komen. Succes, Ingrid (SE)

    Like

    • Hoi Ingrid, het plan was om overal en nergens te gaan kamperen en op vakantie te gaan met de auto/bus van mijn ex. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, en ik ben blij dat ik van deze kostenpost af ben. 🙂

      Like

Laat een reactie achter

